Menu

Zeven elementen sterk

Om onze klanten zo goed mogelijk te helpen met het op orde brengen van de juridische huishouding van hun onderneming, werkt Jurato Bedrijfsjuristen met een schijf van zeven elementen. Het is van belang voor ieder bedrijf om alle onderdelen uit deze schijf bespreekbaar te maken (of: inzichtelijk te hebben). Als je al deze elementen van jouw bedrijf op orde hebt, kun je verschillende financiële en juridische risico’s beperken.

 

Zeven elementen Jurato

Schijf 1
Als eerste onderdeel van Jurato’s zeven elementen bespreken wij de juridische structuur. Als (groeiende) ondernemer ben je onafgebroken bezig met commerciële klanten. Een goede juridische structuur draagt bij aan een gezonde groei van jouw onderneming. Hoe hebben jullie de registraties geregeld bij de KvK? Zijn er statuten van belang en hoe staat het met de doelomschrijving? Hoe zit het organogram in elkaar? Deze en nog veel meer vragen komen aan bod bij de eerste stap van onze schijf van zeven elementen.

Schijf 2
De verschillende arbeidszaken nemen wij in het tweede onderdeel onder de loep. Hierbij gaan wij dieper in op arbeidsovereenkomsten, personeelsdossiers en informatie over cao’s. Dit onderdeel reguleert de arbeidsverhouding tussen werknemers en werkgever. Ook zaken zoals pensioen, ontslag (op staande voet) en het eventuele personeelshandboek worden besproken in dit onderdeel.

Schijf 3
Ieder contract heeft een levenscyclus. Een paar contracten zijn misschien nog te beheren in Outlook of Excel maar zodra dit een serieus aantal wordt, worden de risico’s ook serieus. Contractmanagement biedt de oplossing. Zijn de algemene voorwaarden up-to-date? Is er een overzicht beschikbaar van alle contracten? Worden de opzegtermijnen en acties bewaakt? In het derde onderdeel gaan wij dieper in op contractmanagement. Halverwege 2021 introduceerden wij het Jurato Contract Management. Dit is een online systeem die ondernemingen veel hulp biedt bij het inzichtelijk maken van bestaande contracten.

Schijf 4
Een pand huren of kopen? In het vierde onderdeel huisvesting bespreken wij alles omtrent de huisvesting van jouw bedrijf. Klopt het eigendomsbewijs? Passen de (voorgenomen) bedrijfsactiviteiten in het bestemmingsplan? Heb je de juiste vergunningen om te doen wat je doet? En hoe zit het met de bereikbaarheid en veiligheid van jouw pand? Bij het onderdeel huisvesting komen veel verschillende vragen aan bod. Je kan als ondernemer vanuit huis werken of vanuit een bedrijfspand. Het kan ook zijn dat een flexibele huisvesting voor jou de oplossing biedt.

Schijf 5
Aan de financiering van jouw eigen bedrijf ga je niet ontkomen. De belangrijkste financiële zaken worden in het vijfde onderdeel van de schijf van zeven elementen besproken. Bestaan er kredietovereenkomsten? Zijn er persoonlijke borgstellingen afgegeven of hypotheken verleend? Hoe zit het met debiteuren en incasso zaken? Zijn de verzekeringen op orde? Iedere onderneming streeft er naar om financieel gezond te zijn. Met deze stap uit de schijf van zeven elementen blijven de risico’s beter beheersbaar.

Schijf 6
Het intellectueel eigendom van een onderneming is een vak apart. Als jouw bedrijfsnaam bijvoorbeeld exact hetzelfde is als de handelsnaam van een ander bestaand bedrijf, dan maak je daarmee (mogelijk) inbreuk. Andersom kan dat natuurlijk ook gebeuren, waardoor er bij jouw klanten verwarring kan ontstaan. Doe daarom altijd goed onderzoek naar jouw handelsnaam. Hoe zijn jouw domeinnamen geregistreerd? Wie heeft jouw website ontworpen? Met welke softwarelicenties heb ik te maken? Het intellectueel eigendom is heel breed en een verzamelnaam voor verschillende rechten zoals bovenstaande voorbeelden, maar ook het auteursrecht, merkenrecht en octrooirecht.

Schijf 7
Als laatste onderdeel van de schijf van zeven elementen komt ICT & Privacy aan bod. Als ondernemer heb je vaak te maken met partijen die persoonsgegevens voor jou verwerken. Is er voor deze verwerking van gegevens een verwerkersovereenkomst opgesteld? Zijn de persoonsgegevens van jouw werknemers goed beveiligd? Heb je te maken gehad met een datalek? Hoelang worden gegevens bewaard?

Jurato helpt jouw juridische huishouding op orde te brengen
Heb jij jouw juridische huishouding op orde? In onze Juridische Bedrijfsscan gaat een jurist van Jurato stap voor stap bovenstaande onderdelen met jou doorlopen. Heb je vragen of wil je graag meer weten over de Juridische Bedrijfsscan? Neem dan contact met ons op!

Charlotte Albrecht


c.albrecht@jurato.nl

Blijf scherp ondernemer!

Wilt u de laatste nieuwtjes weten op ondernemers- en juridisch gebied? Meld u hier aan en blijf zo op de hoogte.

Nu inschrijven
Postbus 171
3900 AD Veenendaal

T 0318 – 860 323
F 0318 – 890 250
E info@jurato.nl
W www.jurato.nl

Bedrijfsgegevens
KvK: 60750561
IBAN: NL78 RABO 0181 9193 38
BTW: NL85 404 3512 B01

Algemene Voorwaarden Jurato B.V.
Privacyverklaring Jurato B.V.
Snel een vraag stellen?
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.